صفحه اصلی / اخبار داخلی / انتقادات شدید مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران از نحوه عملکرد سازمان میراث فرهنگی در حمایت از هتلداران
انتقادات شدید مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران از نحوه عملکرد سازمان میراث فرهنگی در حمایت از هتلداران - تصویر 1

انتقادات شدید مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران از نحوه عملکرد سازمان میراث فرهنگی در حمایت از هتلداران

ایجاد شده: 19/آبان/1397       آخرین ویرایش: 19/آبان/1397

به گزارش هتل‌نیوز، مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران در رابطه با تاکید هتلداران بر دو نرخی شدن قیمت‌ها با وجود مخالفان زیاد حتی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: مدیریت هتل در ایران به دلیل افزایش و غیر عادی شدن هزینه‌ها سخت شده است. از سوی دیگر نرخ‌گذاری هتل در ایران آزاد نیست و اختیار آن با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

"عباس بیدگلی" با اشاره به دستورالعمل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص دریافت کرایه اتاق از میهمانان خارجی به نرخ ارزی، گفت: میهمانان برای این معادل ارزی بایستی به نرخ سامانه "نیما" توجه کنند که اختلاف قابل توجهی با بازار آزاد دارد در حالیکه تمامی حاضرین در هتل از پرسنل آن گرفته تا راننده تاکسی به او وعده می‌دهند که اگر پول خود را به آنها بفروشد از هتل تخفیف بگیرند.

وی تصریج کرد: تنها پیشنهاد جامعه هتلداران ایران به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دریافت کرایه اتاق به نرخ ارزی و قیمت مشخص از میهمانان خارجی است که بدون تور و به صورت شخصی به ایران سفر می‌کنند. اگر قرار نیست این الزام اجرا شود حداقل به هتل‌ها اجازه بدهند تا پایه تبدیل ارز را از نرخ محاسبات نیما، خارج و آزاد کنند.

"بیدگلی" ابراز داشت: با دو نرخی شدن قیمت‌ها، علاوه بر هتلداران به آژانس‌ها نیز کمک می‌شود زیرا هدف این طرح فقط مسافران شخصی است که خارج از آژانس و تور به ایران سفر می‌کنند و آژانس‌ها همانند گذشته می‌توانند خدمات هتلی را به پول ملی دریافت کنند. از سوی دیگر وقتی قیمت رزرو هتل‌های ایران در آژانس ارزان شود، مسافر خارجی نیز به این نتیجه می‌رسد که از طریق آژانس ایرانی رزرو خود را انجام دهد تا هزینه سفرش ارزان‌‌تر شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه خدمات شرکت توسعه گردشگری ایران در ادامه گفت: هزینه کالاهای مصرفی و حامل‌های انرژی از جمله آب در هتل‌ها چندین برابر شده است ولیکن هتلداران نمی‌خواهد این افزایش هزینه را با افزایش نرخ جبران کنند. مساله ما این است که چرا باید به گردشگران خارجی که با انگیزه تجارت و تفریح به ایران سفر می‌کنند، یارانه بدهیم.

وی در واکنش به مخالفت‌های صورت گرفته با دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها نیز گفت: نگرانی‌های آژانس‌ها را درک می‌کنیم زیرا نمی‌خواهند تناقضی در نرخ‌هایی که به همکاران خارجی خود داده‌اند، ایجاد شود ولیکن متاسفانه در این میان هر کسی به منافع خود فکر می‌کند.

مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران ادامه داد: یکی دیگر از نگرانی‌های آژانس‌ها این است که سایر فعالان حوزه گردشگری مانند راهنما، رستوران، راننده و ... نیز دستمزد و حقوق خود را به نرخ ارزی طلب کنند که البته طرح پیشنهادی ما اینگونه نیست و قرار است هزینه گردشگرانی که از طریق آژانس و تور به ایران سفر می‌کنند به واحد پول ملی کشور دریافت شود.

وی افزود: تمامی تلاش ما این است که هتلداران از مابه‌التفاوت ارز نیما و آزاد، منتفع شود و گرنه مانند آژانس‌ها معتقدیم که ارزش پول ملی باید حفظ شود و برای همین نیز نخستین مطالبه و تاکید بر آزادسازی نرخ بوده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با آن مخالف است.

"عباس بیدگلی" در رابطه با دریافت نرخ ارزی در برخی هتل‌ها و تبدیل آن با قیمت آزاد، گفت: در حال حاضر تکلیف هتل‌ها مشخص نیست و اتفاقا رسمی شدن این مطالبه به ساماندهی منجر خواهد شد. اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دستورالعملی در این خصوص صادر کند که منافع هتل و هتلداران به عنوان سرمایه‌گذار در آن حفظ شود، همگی مجبورند به آن متعهد باشند.

وی افزود: در حال حاضر نظارت دقیقی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به موضوع نرخ هتل‌ها وجود ندارد و برای همین جامعه هتلداران از این سازمان خواسته تا نرخ‌گذاری را آزاد کنند زیرا تداوم شرایط فعلی که ماحصل تعداد کم واحدهای اقامتی در گذشته بود دیگر پاسخگو نیست.

عضو جامعه هتلداران ایران تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نه ابزار نظارتی دارد و نه پاسخگوی مشکلات هتلداری و افزایش قیمت‌هاست. وقتی این سازمان آزادسازی نرخ را اجرا نمی‌کند در نتیجه این مردم کشور هستند که متضرر می‌شوند.

وی عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید سریع به جریان گرانی و نوسانات ارزی واکنش و قیمت هتل‌ را تغییر می‌داد.

معاون بهره‌برداری و توسعه خدمات شرکت توسعه گردشگری ایران ، گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیشتر از آنکه متولی و حامی تاسیسات گردشگری باشد به صورت عام خود را متولی سفر برای همه اقشار جامعه می‌داند در شرایطی که اگر تاسیسات گردشگری وجود نداشته باشند، مردم هم نمی‌توانند به سفر بروند.

وی در پایان گفت: چرا همیشه مسائل یک طرفه بوده است و از ما خواسته‌اند پاسخگوی مردمی باشیم که مشکلات اقتصادی اجازه نمی‌دهد به سفر بروند؟ این سازمان تا این لحظه چقدر تلاش کرده تا مشکلات تاسیسات گردشگری را حل کند؟ چرا این سازمان به عنوان متولی سفر در کشور برای حل مشکلات ریشه‌ای وارد عمل نمی‌شود؟


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...