صفحه اصلی / اخبار داخلی / افزایش قیمت هتل‌ها در ایام نوروز به هیچ عنوان تخلف نیست / تشریح مهمترین عوامل کاهش ضریب اشغال
افزایش قیمت هتل‌ها در ایام نوروز به هیچ عنوان تخلف نیست / تشریح مهمترین عوامل کاهش ضریب اشغال  - تصویر 1

افزایش قیمت هتل‌ها در ایام نوروز به هیچ عنوان تخلف نیست / تشریح مهمترین عوامل کاهش ضریب اشغال

ایجاد شده: 14/اسفند/1397       آخرین ویرایش: 14/اسفند/1397

به گزارش هتل‌نیوز، رئیس اتحادیه هتلداران استان تهران از تعطیلی و یا ورشکستگی برخی هتل‌ها در کشور خبر داد و اظهار داشت: آمار دقیقی از میزان هتل‌های تعطیل شده در کشور وجود ندارد ولیکن مراکز اقامتی غیرمجاز که هیچ مالیاتی به دولت نمی‌دهند و تنها با تبلیغات در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی، مسافر پذیرش می‌کنند و همچنین فعالیت مراکز اقامتی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی بر حاشیه سود صنعت هتلداری کشور تاثیر منفی داشته و هتل‌های زیادی را در معرض ورشکستگی قرار داده است.

رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های پایتخت با اشاره به نرخ مراکز اقامتی استان تهران در ایام تعطیلات نوروز، ابراز داشت: نرخ هتل‌ها در نوروز تا 50 درصد تخفیف دارد زیرا تعداد مسافران تهران در این روزها با کاهش شدیدی همراه است.

وی تصریح کرد: البته هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها از شهریورماه مجاز بوده‌اند که نرخ‌های خود را تا 15 درصد افزایش دهند ولیکن به دلیل رکورد حاکم بر صنعت هتلداری کشور، نرخ‌ها در طول سال با تخفیف 20 تا 60 درصدی همراه بوده است.

"محمدعلی فرخ‌مهر" در خصوص افزایش نرخ واحدهای اقامتی در برخی شهرها نیز گفت: اعمال افزایش قیمت در هتل‌های برخی شهرها تهلف نیست زیرا در فصل‌های کم مسافر، افزایش قیمت مجاز را انجام نداده‌اند و این موضوع را به ماه‌های پیک موکول کرده‌اند. هتل‌ها در ایام پیک و غیر پیک و برای داشتن توجیه اقتصادی، تلاش می‌کنند تا نرخ‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که پاسخگوی هزینه‌ها باشد. 

وی افزود: برای مثال شهر تهران معمولا مسافرپذیر نیست و در نوروز نیز با کاهش ورودی مسافر همراه است اما در فصل‌های دیگر، مسافرانی با اهداف تجاری یا افرادی که کار اداری دارند به آن سفر می‌کنند و به همین دلیل اعضای اتحادیه هتلداران تصمیم گرفته‌اند که نرخ‌ها نسبت به ایام سال با تخفیف 50 درصدی همراه باشد تا بتوانند حقوق و دستمزد پرسنل خود تا پایان فروردین را تامین کنند.

"فرخ‌مهر" بیان داشت: اقتصاد هتل‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با رکود مواجه شده است. از سوی دیگر رستوران هتل‌ها نیز به دلیل افزایش قیمت گوشت، وضع بسیاری بدی را تجربه می‌کنند. بدون شک افزایش قیمت گوشت و مواد اولیه خوراکی مورد نیاز رستوران بر کاهش تعداد مسافران، تاثیرگذار است.

وی افزود: درخواست هتل‌ها برای تامین گوشت وارداتی به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

رئیس اتحادیه هتلداران استان تهران ضمن اشاره به روزهای جنگ تحمیلی و تامین گوشت مورد نیاز هتل‌ها و رستوران‌‌ها، گفت: در آن زمان هیچ رانتی برای واردات وجود نداشت ولیکن اکنون با وجود اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات گوشت، تامین آن برای مصرف مردم و سایر مصارف با نابسامانی‌هایی همراه است. دولت بایستی مجوز واردات گوشت به سایر بخش‌ها مانند هتل‌ها را نیز ارائه کند تا بتوانند با ارز صادراتی، گوشت مورد نیاز خود را تامین کنند.

"فرخ‌مهر" صنعت هتلداری را مهمترین زیرساخت مورد نیاز گردشگری، معرفی کرد و گفت: بدون رشد و توسعه صنعت هتلداری هیچ رشدی در صنعت گردشگری قابل تصور نیست.

این فعال صنعت هتلداری در ادامه به رزرو پایین هتل‌های پایتخت در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: تنها 10 درصد هتل‌های پایتخت برای نوروز 98 رزرو شده که رقم بسیار پایینی است.

وی افزود: در شرایطی که میانگین ورود گردشگران خارجی به کشور در سال 97 نسبت به سال 96 با افزایش همراه بوده است اما تعداد ورودی به هتل‌ها با کاهش 30 درصدی همراه است که این موضوع نشان دهنده فعالیت مراکز غیرمجاز مانند آپارتمان‌های مبله یا خانه‌های مسکونی بدون مجوز است.

"محمدعلی فرخ‌مهر" فعالیت مراکز اقامتی ارگان‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی را نیز یکی دیگر از عوامل موثر در اقتصاد هتلداری کشور دانست و گفت: در هیچ کجای دنیا، سازمان‌ها مجاز به ساختن هتل و مراکز اقامتی برای خود نیستند و معمولا با قراردادهایی که با هتل‌ها منعقد می‌کنند، مراکز اقامتی را برای سفر یا ماموریت کارکنان خود تامین می‌کنند.

وی تصریح کرد: فعالیت مراکز اقامتی غیرمجاز، مراکز اقامتی دستگاه‌های دولتی و در پایان ورود آموزش و پرورش به موضوع اسکان گردشگران و مسافرانی نوروزی و تابستانی، مهمترین دلایل کاهش شدید ضریب اشغال هتل‌ها در سراسر کشور است.

رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران در پایان گفت: اقتصادی هتلداری کشور به وضعیت اقتصادی گره خورده است و باید سیاست‌هایی تدوین و اجرایی شود تا حاشیه سود صنعت هتلداری روز به روز کاهش نداشته باشد.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...