صفحه اصلی / اخبار داخلی / استقبال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مداخله کارشناسی و ارائه گزارش عملکرد از سوی کمیسیون اصل 90
استقبال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مداخله کارشناسی و ارائه گزارش عملکرد از سوی کمیسیون اصل 90 - تصویر 1

استقبال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مداخله کارشناسی و ارائه گزارش عملکرد از سوی کمیسیون اصل 90

ایجاد شده: 7/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 7/اردیبهشت/1398

به گزارش هتل‌نیوز، معاون گردشگری کشور با اشاره به ارائه گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: این موضوع که گردشگری به عنوان یکی از دغدغه‌های کشور مورد توجه قرار گرفته و در سطح کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بررسی شده است، برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، اهمیت بسزایی دارد زیرا ما برای توسعه گردشگری به عزم و اراده ملی نیاز داریم و سازمان از این سطح اهتمام و توجه استقبال می‌کند.

"ولی تیموری" ابراز داشت: بخش عمده‌ای مشکلات مطرح شده در این گزارش، موضوعات قانونی است که امیدواریم با همکاری و ورود کارشناسانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بسیاری از مشکلات حوزه گردشگری برطرف شود.

"تیموری" گفت: بررسی کارشناسانه و جمع‌بندی حوزه گردشگری که برای نخستین بار صورت گرفته از جمله نقاط قوت این گزارش است. ضمن اینکه در این گزارش مطرح شده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ابزار و اختیار لازم برای اینکه مسئولیت حوزه گردشگری را انجام دهد، برخوردار نیست و این در حالیست که وقتی تکالیف و مسئولیت گردشگری از ما مطالبه می‌شود، باید ابزار و اختیار لازم هم داده شود.

معاون گردشگری کشور، تصریح کرد: برای مثال وقتی که یک موافقت اصولی از سوی معاونت گردشگری صادر می‌شود، سه بار مجبور به تمدید آن می‌شویم تا تائیدیه دستگاه‌های دیگر برای اجرا و آغازبکار سرمایه‌گذار بخش خصوصی به نتیجه لازم برسد و یا وقتی که از ما خواسته می‌شود تا تصویرسازی درست از واقعیت کشورمان برای جذب گردشگران بیشتر صورت گیرد، ابزار و اختیار این اقدام دست ما نیست و وزارت امور خارجه، سازمان صدا و سیما و چند دستگاه دیگر باید به این موضوع ورود کنند.

وی افزود: بر اساس آنچه در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی آمده، شاخص‌ها نشان می‌دهد که تاثیر گردشگری بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال رو به افزایش است که این نشان‌دهنده رشد حوزه گردشگری با وجود شرایط خاص کشور است.

معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ادامه داد: در شرایط فعلی، کمتر حوزه‌ای را سراغ داریم که بعد از برخی اتفاقات اخیر، حرکت رو به جلو داشته باشد. البته این نقاط مثبت، بازتاب لازم را در این گزارش نداشته است.

وی با اشاره به اقدامات مثبت در حوزه صنعت گردشگری کشور طی سالیان اخیر، گفت: این گزارش می‌توانست بهتر از این بازتاب‌دهنده واقعیات گردشگری باشد و به نظر می‌رسد اگر نمایندگان محترم قبل از قرائت این گزارش در صحن مجلس، یک نشست تخصصی با مسئولان این حوزه می‌گذاشتند، بسیاری از موضوعات و مسائل رفع می‌شد.

"ولی تیموری" بیان داشت: تداخل وظایف سایر دستگاه‌ها با حوزه گردشگری که در این گزارش به آن اشاره شده، یکی از مواردی است که همیشه به آن انتقاد داشتیم. وقتی قرار است موضوع گردشگری در حوزه اختیار یک سازمان باشد، نباید چهل تکه شود. درشرایط فعلی شاهد این هستیم که یک بسته سفر که جزو کوچکترین خدمات سازمان است در اختیار چندین دستگاه قرار دارد و انواع مجوز مانند حمل و نقل، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و زیارتی هر کدان در اختیار یک دستگاه و سازمان است.

معاون گردشگری کشور در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: به نظر می‌رسد بازه زمانی تهیه این گزارش مربوط به شش ماه تا یک سال قبل است و همین موضوع باعث شده است که اتفاقات، برنامه‌ریزی‌های جدید و اقدامات خوبی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آغاز شده در این گزارش ذکر نشده است. برای مثال در این گزارش آمده که سازمان مکلف به تهیه یک سند راهبردی برای حوزه گردشگری است و این سند آماده نشده، این در حالیست که سند راهبردی 3 ماه قبل آماده شده و در کارگروه‌های تخصصی سازمان برنامه و بودجه بررسی شده و با امضای معاون محترم رئیس‌جمهور در اختیار کمیسیون فرهنگی دولت، قرار گرفته است.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند حساب‌های اقماری، تصویرسازی و برند گردشگری، ظرفیت‌سازی جوامع محلی، سیاست‌های سازمان در توزیع سفر و معرفی مقاصد کمتر شناخته شده که نمایشگاه گردشگری سال 97 نیز بر اساس آن برگزار شد، همگی از مواردی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ماه‌های اخیر برنامه‌ها و اقدامات اساسی و جدی را در آن آغاز کرده است.

"تیموری" گفت: در این گزارش، شرایط زمانی در نظر گرفته نشده است. گردشگری یک صنعت دارای بیم و نگرانی است و هر شکل از چالش، تنش و فراز و نشیب در روابط بین‌الملل و روابط بین کشورها به شدت در آن تاثیرگذار است.

وی افزود: با وجود تمامی شرایط، شاهد افزایش 52 درصدی گردشگران ورودی به کشور هستیم و در حوزه گردشگری داخلی نیز موفق عمل کرده‌ایم که این موضوع نیز محسوس است. در بخشی از این گزارش به عدم توازن میان گردشگران ورودی و خروجی اشاره شده، این درحالیست که در حال حاضر توازن ورود و خروج گردشگر، مثبت و میزان گردشگران ورودی بیشتر شده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در جمع‌بندی پایانی خود از گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان میراث فرهنگی در مجموع این گزارش را حمایتی می‌داند. ما این گزارش را یک گام به سمت جلو برای آسیب‌شناسی می‌دانیم و از این دغدغه و اهتمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای توسعه گردشگری و ارتقای جایگاه این صنعت، استقبال می‌کنیم.

وی در پایان گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ورود کارشناسی و مداخله نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این حوزه، حمایت می‌کند زیرا ما نیازمند حمایت‌های قانونی هستیم.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...