صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / تفاوت‌های فرهنگی؛ تهدید یا فرصت؟ ( قسمت اول )
تفاوت‌های فرهنگی؛ تهدید یا فرصت؟ ( قسمت اول ) - تصویر 1

تفاوت‌های فرهنگی؛ تهدید یا فرصت؟ ( قسمت اول )

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1398

فرهنگ ما چه تفاوت‌هایی دارد و ما تا چه اندازه توانسته‌ایم درک تفاوت‌های فرهنگی را در صنعت هتلداری کشور، نهادینه کنیم؟ برای پاسخ به این سوالات ابتدا باید بدانیم که فرهنگ چیست. 

فرهنگ موضوعی پویا، مرکب و چند وجهی است که امروزه می‌تواند برای هتلداران، مدیران، کارمندان و هر فردی که در حوزه هتلداری با آن سر و کار دارد مشکل‌آفرین باشد. 

اما در اینجا منظور از فرهنگ چیست؟

بازه وسیعی از تعاریف راجع به فرهنگ وجود دارد اما می‌توان از مجموعه تعاریف صورت گرفته برای این واژه چنین استنباط کرد که فرهنگ موجب شکل‌گیری دیدگاه ما نسبت به زندگی می‌گردد. 

فرهنگ می‌تواند موجب مقایسه ارزش‌ها، ادراکات، فرضیات و اهدافی شود که از نسل قبل آموخته‌ایم و آنها را به نسل بعد انتقال می‌دهیم. فرهنگ یک فرد به وسیله گستره وسیعی از عوامل محیطی نظیر آب و هوا، ساختارهای قانونی، مذهب و زبان شکل می‌گیرد. چنین مقوله‌ای در واقع موجب شکل‌گیری ارزش‌های اصلی، هنجارها و عقاید هر شخص می‌گردد که مجددا بر روی نگرش‌ها و رفتارهای فردی تأثیرگذار خواهد بود.

بگذارید برایتان مثالی بیاورم؛ در شرایط آب و هوایی بسیار سرد می‌توان چنین گفت که فرهنگ به سوی تساوی‌طلبی و همکاری بدون قید و شرط حرکت می‌کند تا یک ساختار سلسله‌مراتبی. دلیل این تمایل جامعه‌شناختی این است که با توجه به سرمای طاقت‌فرسا، اگر شما با دیگران همکاری نداشته باشید در هر سن، جنسیت و موقعیت اجتماعی که باشید، قادر نخواهید بود از سرما جان سالم به در ببرید و یا دست کم به سختی بسیار دچار خواهید شد.

بنابراین، اگر شما درک کاملی از نگرش‌ها و رفتارهای فردی کارکنان و مشتریان داخلی و یا خارجی خود نداشته باشید، می‌توانید با اندکی تلاش و تحقیق و افزایش دانش خود در مورد تاریخ و امورات جاری کشور، اطلاعات مربوط به فرهنگ‌های متفاوت ایرانی، فرقه‌ها و مذاهب گوناگون و اطلاعات جزئی در خصوص کشور مطبوع میمهمان خارجی در این زمینه به خود کمک نمائید. 

با یادگیری در مورد فرهنگ‌های دیگر می‌توانید حساسیت فرهنگی خود را توسعه دهید و یا قادر به درک جنبه‌های مختلف شده و در مورد فرهنگ اشخاص دیگر بیشتر مراقب باشید که این خود از ویژگی‌های مهم مدیریتی به شما می‌رود.


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...